Większość stron internetowych rośnie w wielkości i rozwija się organicznie. Początkowo, rdzeń stron docelowych na konkretnej niszy jest powiększony o kilka stron informacyjnych, w tym kontakt, o nas, oświadczenie misji, oferty pracy, itp.

W miarę upływu czasu kiełkuje więcej uzupełniających stron docelowych (które nie obejmują podstawowej działalności, ale są w jakiś sposób potrzebne).

Strony public relations odpowiadają na zapytania mediów i dziennikarzy. Interesy akcjonariuszy są zaspokajane za pomocą stron informacyjnych dla inwestorów.

Znacznie większe części witryny są tworzone, gdy dodasz archiwum, forum społeczności, wsparcie techniczne, jednorazowe wydarzenie, kanały handlowe i prawie nieunikniony blog korporacyjny.

Czasami subdomena hostowana na serwerze staging duplikuje całą witrynę, mnożąc problemy SEO.

Choć nie jest to wyczerpująca lista, każdy z powyższych scenariuszy utrudnia witrynie dobre wyniki w wyszukiwarce Google. Często rozcieńczają sygnały treści i powodują utratę widoczności w rankingu z czasem.

Jednakże, te problemy SEO są możliwe do uniknięcia i łatwe do naprawienia dzięki częściowej migracji do nowej domeny najwyższego poziomu (nTLD).

Określanie, co przenieść

Powodem, dla którego sygnały treści są istotne i ważne dla SEO jest fakt, że rankingi opierają się na proporcjach.

Na przykład, jeśli strona składa się w 80% z forum użytkowników, które nie jest monitorowane i w konsekwencji jest stale nadużywane przez spamerów, pozostałe 20% strony (nawet jeśli jest najwyższej jakości) będzie miało trudny czas w rankingu.

Dzieje się tak dlatego, że w większości witryna składa się z niskiej jakości lub wręcz spamerskich stron.

Oczywiście, nie każde forum z subdomeną musi stać się centrum spamu. Jednak wiele z nich staje się nim z czasem, gdy priorytety i przydział czasu ulegają zmianie, a niegdyś obiecujące inicjatywy są po cichu porzucane.

Podobny scenariusz można zastosować do każdej innej, potencjalnie wymykającej się spod kontroli i szybko rozrastającej się części witryny, która generuje duplikaty, niskiej jakości, chude treści lub strony spamu.

Jednakże, dla uzyskania doskonałych rankingów, kluczem jest spójność sygnałów. Najlepszą metodą radzenia sobie z niepotrzebną już treścią jest usunięcie jej i zwrócenie niestandardowej odpowiedzi 404.

Czasami nie jest to możliwe z powodu polityki specyficznej dla kultury panującej w organizacji. Mimo to, rosnący wpływ przestarzałej, nie na temat i odchudzonej zawartości na rankingi oznacza, że trzeba sobie z tym poradzić.

To właśnie wtedy częściowa migracja staje się kolejną najlepszą realną opcją.

 

Website

 

Przykłady kandydatów do częściowej migracji

Problem nie był tak prosty do rozwiązania zanim funkcjonalne TLD stały się tak obficie dostępne jak teraz.

Z TLD, twój przestarzały, off-topic, chude, lub w inny sposób niepożądane treści - hostowane na subdomeny lub katalogu - może być bezpiecznie przeniesiony do nowej lokalizacji.

Oto kilka praktycznych przykładów:

staging.example.com -> example.dev

Niezabezpieczony serwer staging hostowany na głównej stronie jest zawsze niebezpieczną propozycją i dlatego powinien być przeniesiony poza stronę, najlepiej do domeny .dev.

Domena ta może (ale nie musi) być reprezentatywna dla marki. Zawartość serwera inscenizacji, jednak, musi być chroniony z bezpiecznego logowania przez cały czas.

Większe przychody. Szczęśliwsi klienci.
Wreszcie udowodnić wartość swoich wysiłków marketingowych z CallRail. Nie więcej "co by było gdyby". Po prostu wyniki.

blog.example.com -> example.blog

Starszy blog, który nie służy poprawie doświadczenia użytkowników i nie jest istotną częścią witryny, jest potencjalnie najlepiej przenieść do domeny .blog.

authors.example.com -> example.expert

Obok niepożądanego bloga mogą pojawić się młodsze strony autorów treści, które, o ile nie świadczą o eksperckości i nie wzmacniają autorytetu witryny, mogą zostać przeniesione do nowej domeny .author.

newsroom.example.com -> example.news
pr.example.com -> example.press

Serwisy dużych marek często oferują pakiety medialne wraz z materiałami PR dla celów dziennikarskich. Ich strony docelowe dla mediów mają tendencję do zwiększania się wraz z puchnięciem archiwów informacji prasowych.

Dlatego właśnie najlepiej przenieść je do markowej domeny .press.

community.example.com -> example.community
status.example.com -> example.report
wiki.example.com -> example.wiki

Treści generowane przez użytkowników stanowią wyzwanie, ponieważ są one najbardziej pożądane z marketingowego punktu widzenia i mogą w ogromnym stopniu podnieść relewantność w danej niszy.

Jednocześnie utrzymywanie społeczności wymaga zasobów i często są one w pewnym momencie porzucane.

Społeczności "na wolności", bez nadzoru i nadzoru, prawie zawsze przyciągają niewłaściwe zachowania i ostatecznie niepożądane treści. Dlatego najlepiej jest przenieść społeczności do markowej domeny .community.

To samo dotyczy edytowanych przez społeczność stron zasobów, które najlepiej przenieść do markowej domeny .wiki. Raporty z przeszłych incydentów, które wymagają zachowania, najlepiej przenieść do domeny .report.

support.example.com -> example.support
help.example.com -> example.help

Strony pomocy i FAQ naturalnie rozrastają się z czasem, gdy usługi online stają się coraz bardziej złożone.

Często składają się one z dużej i stale rosnącej ilości pojedynczych problemów, krótko zarysowanych wraz z krótkim opisem rozwiązania.

Zwykle są to podręcznikowe przykłady stron o szczupłej zawartości, dlatego najlepiej jest przenieść strony pomocy i wsparcia poza główną witrynę do markowej domeny .help lub .support.

W tym przypadku, rozważenie przeniesienia treści poza główną domenę jest jeszcze ważniejsze, ponieważ często używane jest oprogramowanie CMS innych firm, które nie daje operatorowi strony żadnej kontroli nad sygnałami SEO.

shop.example.com -> example.shop
sale.example.com -> example.sale

Dla witryn oferujących towary jako działalność poboczną, markowe domeny .shop (lub alternatywnie .sale) mogą być atrakcyjną alternatywą dla przeniesienia zapasów do innej domeny i uniknięcia rozmycia sygnałów treści.

events.example.com -> example.events
tickets.example.com -> example.tickets

W przypadku jednorazowych i okresowych wydarzeń, markowe TLD .events lub .tickets są prawdopodobnie atrakcyjną alternatywą dla przeniesienia treści z głównej strony internetowej.

Podane przykłady są jednymi z najbardziej notorycznych dla dużych operatorów stron internetowych. Nie są one jednak wyczerpujące.

W zależności od konkretnej niszy, jakości treści i współczynników objętości, mogą istnieć inne (i równie, jeśli nie bardziej, obiecujące) obszary do poprawy w przypadkach, gdy przestarzała treść nie może być usunięta, ale może być przeniesiona do innych markowych TLD.

Dla większości marek, wiele funkcjonalnych TLD jest nadal dostępnych i może być zabezpieczonych niskim kosztem.

Niedostępne TLD nie stanowią przeszkody, ponieważ istnieje wiele alternatyw, które można rozważyć i wybrać; TLD takie jak .org, .site, .net, .io lub .co są jednymi z takich ogólnych, popularnych alternatyw.

Kiedy migrować starsze treści

Decyzja o zabezpieczeniu alternatywnych markowych TLD i selektywnej migracji treści powinna być podjęta wyłącznie na podstawie dokładnego audytu i dochodzenia.

Dopiero po tym można ocenić wpływ, jaki dodatkowa zawartość może mieć na całą witrynę:

  • Przejrzeniu danych zarówno z Bing Webmaster Tools, jak i Google Search Console.
  • Przeanalizowaniu logów serwera obejmujących reprezentatywny okres czasu.
  • Zbadaniu witryny za pomocą najnowocześniejszego crawlera, takiego jak Botify, DeepCrawl czy Screaming Frog.

W trakcie analizy należy rozważyć migrację do nTLD tylko istotnych części witryny, które nie służą już pierwotnie zamierzonemu celowi, ale nie mogą zostać usunięte.

Dlatego też kilka stron z informacjami kontaktowymi raczej nie nadaje się do przeniesienia do domeny .contact lub .chat (nie wspominając o tym, że użytkownicy mogą być zdezorientowani co do tego, z kim się kontaktują).

Każda migracja, nawet taka, która wydaje się mało znacząca, nie jest pozbawiona ryzyka.

Kiedy proces jest zakończony, bardziej istotne treści mają tendencję do lepszego pozycjonowania, nawet jeśli ogólnie jest mniej treści.

Dlaczego warto przenieść treść do nowego TLD?

Z wielu powodów, usuwanie treści często stanowi przeszkodę.

Względy polityczne mogą odgrywać rolę, podobnie jak obawa przed zdenerwowaniem użytkowników.

Kiedy nie można usunąć znacznej ilości stron docelowych (które mają potencjał, aby powstrzymać rankingi wyszukiwarek dla całej witryny), częściowa migracja staje się kolejną najlepszą opcją.

Sam ten krok może przejść długą drogę w kierunku zapewnienia zgodności z Wytycznymi Google dla Webmasterów.

Chociaż istnieje związane z tym ryzyko - zwłaszcza jeśli kanoniczne nie są ustawione poprawnie - istnieją zalety, w tym pozytywny wpływ na priorytetyzację indeksowania.

Ze znacznie mniejszą liczbą stron docelowych, są szanse, że cała witryna może być częściej indeksowana.

Podczas gdy hosting i wydajność strony odgrywają decydującą rolę, ogólnie rzecz biorąc, mniejsza liczba, ale bardziej trafnych i lepiej zoptymalizowanych stron docelowych będzie lepiej plasować się w rankingu dla konkurencyjnych zapytań.

Mimo to, częściowe migracje treści w żaden sposób nie rozwiązują wszystkich możliwych problemów związanych z budżetem na indeksowanie, takich jak filtrowanie indeksów lub pułapki crawlera, których doświadczają duże witryny.

Te poważne, skomplikowane utrudnienia SEO zasługują na osobne rozważenie i rozwiązanie.

Kolejną zaletą migracji częściowej jest lepsza priorytetyzacja zasobów SEO.

Przenoszenie treści generowanych przez użytkowników często odciąża zespół od powtarzających się obowiązków monitorowania i pilnowania. Może to również dać więcej czasu na obiecujące działania outreachowe, w tym inicjatywy związane z rozpoznawalnością marki, które mogą podnieść CTR.

Co najważniejsze, główna strona może być oddzielona od wszelkich treści o niskiej jakości lub spamu.

Jednocześnie wszelkie korzyści wynikające z postrzeganych backlinków wysokiej jakości mogą zostać zachowane poprzez linkowanie z nowej strony internetowej do strony głównej, co jest uzasadnione z punktu widzenia Google.

Ogólną zasadą jest, że linkowanie krzyżowe - nawet przy użyciu wysoce komercyjnych anchor textów i linków przekazujących PageRank - jest sankcjonowane przez wiodące wyszukiwarki, o ile pozostaje oczywiste, że istnieje uzasadnione połączenie pomiędzy stronami.

Alternatywy dla częściowej migracji treści

Duże, nie-generyczne marki ze znacznymi zasobami do dyspozycji, podążające za długoterminową strategią, mogą zaadaptować powyższą strategię migracji po pomyślnym złożeniu wniosku o własną markę TLD.

Można wziąć udział w procesie aplikacyjnym podczas określonych okresów otwarcia przyznanych przez ICANN. Mimo to, nie ma gwarancji powodzenia tej aplikacji.

Proces ten jest stosunkowo kosztowny, szczególnie w porównaniu do zakupu i utrzymania nawet dużego portfolio funkcjonalnych TLD.

Z tych powodów, stosunkowo niewiele organizacji zdecydowało się na ten krok.

Jeszcze mniejszym udało się to zrobić, a niektóre z nich musiały ponownie rozważyć, wycofując się i porzucając swoje markowe TLD.

Dla ogromnej większości operatorów stron internetowych, markowe TLD nie jest wykonalną opcją, ponieważ proces jest zbyt wymagający.

Dla niektórych, ich nazwa marki jest zbyt ogólna. Dla innych, ich bardzo specyficzna nazwa marki jest po prostu zbyt długa, aby można ją było odczytać jako TLD.

A dla kilku, jest to luksusowa opcja, która, jeśli zostanie wdrożona, pozwala na całkowitą kontrolę nad marką TLD wraz ze wszystkimi powiązanymi domenami.

Pociąga to za sobą niemal nieograniczone możliwości wprowadzania porządku i spójności do sygnałów treści. Markowa TLD jest opcją overkill dla wszystkich, z wyjątkiem kilku wybranych organizacji.

Wskazówki dotyczące monitorowania sukcesu częściowej migracji

Kiedy częściowa migracja zostanie pomyślnie wdrożona, rozważ jeszcze kilka ważnych kroków.

Po pierwsze, nagraj i zachowaj nową stronę internetową surowe logi serwera WWW. Jeśli nie, nie ma sposobu, aby odzyskać utracone dane, gdy są one potrzebne do analizy.

Co najmniej, nowa strona powinna zostać dodana i zweryfikowana w Google Search Console i Bing Webmaster Tools.

Bardziej ambitni operatorzy witryn chcą zebrać jak najwięcej darmowych danych z wyszukiwarek i mogą rozważyć dodanie swoich stron do Seznam Webmaster Console i Yandex Webmaster Console, jak również.

Istnieją również inne, takie jak Baidu Webmaster Tools i Naver Webmaster Tools. Te dwa ostatnie stanowią poważne wyzwanie ze względu na ich ścisłe procedury weryfikacji i bariery językowej dla nierodzimych użytkowników języka chińskiego.

Wreszcie, konieczne jest zapewnienie ciągłego monitorowania zarówno głównych i nowych stron internetowych przez jakiś czas po migracji i przeciwdziałać szybko w przypadku jakichkolwiek niezamierzonych konsekwencji.

 

Po więcej podobnych treści zapraszamy na chmiuro.pl.

 

Warto przeczytać