JavaScript to świetna opcja, aby uczynić strony internetowe bardziej interaktywnymi i mniej nudnymi.
Ale jest to również dobry sposób na zabicie SEO strony internetowej, jeśli zostanie wdrożony niepoprawnie.
Oto prosta prawda: Nawet najlepsze rzeczy na świecie potrzebują sposobu, aby zostać znalezione.
Bez względu na to, jak wspaniała jest Twoja strona, jeśli Google nie może jej zaindeksować z powodu problemów z JavaScript, tracisz możliwości ruchu.
W tym wpisie dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o najlepszych praktykach SEO w JavaScript, jak również o narzędziach, których możesz użyć do usuwania problemów z JavaScriptem.
Dlaczego JavaScript jest niebezpieczny dla SEO: Przykłady z prawdziwego świata
"Od czasu przeprojektowania naszej strony w React, nasz ruch drastycznie spadł. Co się stało?"
To tylko jedno z wielu pytań, które słyszałem lub widziałem na forach.
Możesz zastąpić React dowolnym innym frameworkiem JS; to nie ma znaczenia. Każdy z nich może zaszkodzić stronie internetowej, jeśli zostanie wdrożony bez uwzględnienia implikacji SEO.
Oto kilka przykładów tego, co może potencjalnie pójść źle z JavaScriptem.
Przykład 1: Nawigacja strony nie jest indeksowana
Co tu jest nie tak:
Linki w nawigacji nie są zgodne ze standardami sieciowymi. W rezultacie, Google nie może ich zobaczyć ani za nimi podążać.
Dlaczego jest to złe:
- Utrudnia to Google odkrywanie stron wewnętrznych.
- Autorytet w obrębie witryny nie jest właściwie rozłożony.
- Nie ma jasnego wskazania zależności pomiędzy stronami w obrębie witryny.
W rezultacie strona z linkami, których Googlebot nie może śledzić, nie będzie w stanie wykorzystać mocy linkowania wewnętrznego.
Przykład 2: Wyszukiwanie obrazów spadło po nieprawidłowym wdrożeniu Lazy Load
Co tu jest nie tak:
Podczas gdy leniwe ładowanie jest świetnym sposobem na skrócenie czasu ładowania strony, może być również niebezpieczne, jeśli zostanie wdrożone niepoprawnie.
W tym przykładzie, leniwe ładowanie uniemożliwiło Google zobaczenie obrazów na stronie.
Dlaczego jest to złe:
- Zawartość "ukryta" pod leniwym ładowaniem może nie zostać odkryta przez Google (gdy jest niepoprawnie zaimplementowana).
- Jeśli treść nie zostanie odkryta przez Google, nie zostanie ona umieszczona w rankingu.
W rezultacie, ruch związany z wyszukiwaniem obrazów może bardzo ucierpieć. Jest to szczególnie istotne dla każdego biznesu, który w dużej mierze opiera się na wyszukiwaniu wizualnym.
Przykład 3: Strona została przełączona na React bez uwzględnienia SEO
Co tu jest nie tak:
To jest mój ulubiony przykład z witryny, którą audytowałem jakiś czas temu. Właściciel zgłosił się do mnie po tym, jak cały ruch na stronie spadł. To tak, jakby nieumyślnie próbowali zabić swoją stronę:
- Adresy URL nie nadawały się do indeksowania.
- Obrazy nie były indeksowane.
- Znaczniki tytułu były takie same na wszystkich stronach witryny.
- Na stronach wewnętrznych nie było żadnych treści tekstowych.
Dlaczego to jest złe:
- Jeśli Google nie widzi żadnej treści na stronie, nie umieści tej strony w rankingu.
- Jeśli wiele stron wygląda tak samo dla Googlebota, może on wybrać tylko jedną z nich i do niej kanonizować pozostałe.
W tym przykładzie, strony witryny wyglądały dokładnie tak samo dla Google, więc deduplikował je i użył strony głównej jako wersji kanonicznej.
Kilka rzeczy, które musisz wiedzieć o relacjach Google-JavaScript
Jeśli chodzi o to, jak Google traktuje twoją treść, jest kilka głównych rzeczy, które powinieneś wiedzieć.
Google nie wchodzi w interakcję z twoją treścią
Googlebot nie może klikać przycisków na Twoich stronach, rozwijać/zwijać treści, itd.
Googlebot widzi tylko treść dostępną w wyrenderowanym HTML-u bez żadnej dodatkowej interakcji.
Na przykład, jeśli masz rozszerzalną sekcję tekstową, a jej tekst jest dostępny w kodzie źródłowym lub renderowanym HTML, Google ją zaindeksuje.
Przeciwnie, jeśli masz sekcję, w której treść nie jest początkowo dostępna w kodzie źródłowym strony lub DOM i ładuje się dopiero po interakcji użytkownika (np. kliknięciu przycisku), Google nie zobaczy tej treści.
Google nie przewija
Googlebot nie zachowuje się jak zwykły użytkownik na stronie internetowej; nie przewija stron. Jeśli więc Twoja treść jest "ukryta" za niekończącą się ilością przewijanych stron, Google jej nie zobaczy.
Zobacz: Martin Splitt z Google o indeksowaniu stron z nieskończonym scrollem.
Google nie widzi treści, która jest renderowana tylko w przeglądarce vs na serwerze.
Dlatego właśnie renderowanie po stronie klienta jest złym pomysłem, jeśli chcesz, aby Google indeksowało i oceniało Twoją stronę (a chcesz, jeśli potrzebujesz ruchu i sprzedaży).
Ok, więc czy JavaScript jest naprawdę taki zły?
Nie, jeśli JavaScript jest zaimplementowany na stronie internetowej przy użyciu najlepszych praktyk.
I to jest dokładnie to, co zamierzam omówić poniżej.
Najlepsze praktyki SEO w JavaScript
Dodawaj linki zgodnie z normami sieciowymi
Podczas gdy "standardy sieciowe" mogą brzmieć zastraszająco, w rzeczywistości oznacza to tylko, że powinieneś linkować do wewnętrznych stron używając atrybutu HREF:
Twój odpowiedni anchor text
W ten sposób Google może łatwo znaleźć te linki i podążać za nimi (chyba, że dodasz do nich atrybut nofollow, ale to już inna historia).
Nie używaj poniższych technik do dodawania linków wewnętrznych na swojej stronie:
Zobacz: Google SEO 101: Do's and Don'ts of Links & JavaScript.
Dodaj obrazki zgodnie ze standardami sieciowymi
Aby zostać odkrytym, obraz powinien być połączony z tagiem 'src' HTML.
przechowuje dodatkowe informacje o obrazie.
Pomaga to w optymalizacji prędkości strony i działa dobrze, jeśli jest poprawnie zaimplementowane.
Użyj renderingu po stronie serwera
Upewnij się, że renderowany HTML zawiera wszystkie główne informacje, które chcesz, aby Google przeczytało
Musisz się upewnić, że wyrenderowany HTML pokazuje właściwe informacje, takie jak:
- Kopia na stronie.
- Obrazy.
- Tag kanoniczny.
- Tytuł i opis meta.
- Meta robots tag.
- Dane strukturalne.
- hreflang.
- Wszelkie inne ważne znaczniki.
Narzędzia do debugowania implementacji JavaScript dla SEO
Krok 1: Sprawdź, jak bardzo strona polega na JavaScript, aby dostarczyć treść
Używam do tego rozszerzenia Web Developer Chrome.
Wystarczy otworzyć ustawienia, kliknąć Disable JavaScript i przeładować stronę:
Gdy to zrobisz, zobaczysz, jak wyglądałaby strona bez żadnego JS.
W powyższym przykładzie widać, że żadna treść nie jest dostępna bez JavaScript.
Krok 2: Sprawdź, czy Googlebot otrzymuje właściwą treść i znaczniki
Narzędzie testowe Google Mobile-friendly
Uwaga: możesz użyć narzędzia Rich Results Test, aby wykonać te kontrole, zbyt:
Narzędzie Inspekcja URL w Google Search Console
Narzędzie testu przyjazności dla urządzeń mobilnych vs Narzędzie inspekcji URL
Ok, więc jaka jest różnica między tymi narzędziami i które jest preferowane?
Istnieją jednak pewne różnice w innych aspektach:
- Aby skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów URL, musisz mieć dostęp do Google Search Console strony, którą sprawdzasz. Jeśli nie masz takiego dostępu, skorzystaj z testu Mobile-Friendly Test (lub Rich Results Test).
- Narzędzie do sprawdzania adresów URL może pokazać Ci dwie wersje tej samej strony - wersję ostatnio przeszukaną i wersję na żywo. Jest to przydatne, jeśli coś zostało właśnie zepsute przez JavaScript i możesz porównać nową implementację z poprzednią.
Test Mobile-Friendly i Rich Results Test dają wynik tylko dla bieżącej wersji strony na żywo.
Po więcej podobnych treści zapraszamy na chmiuro.pl.
Warto przeczytać
- 26 listopada 2021
Wiele osób zastanawia się, czy możliwe jest śledzenie telefonu komórkowego przez Internet. Tak, możliwe jest namierzanie telefonu za pomocą internetu. Jednak nie jest...
Czytaj dalej- 17 sierpnia 2021
Razem z rozwojem najnowszych technologii rośnie również zapotrzebowanie na profesjonalnie wykonywane tłumaczenia informatyczne. Są to przekłady specjalistyczne...
Czytaj dalej